Vilka är fördelarna med Atkinsmetoden?

En av världens mest populära bantningsdieter kallas Atkinsdieten. Det beror naturligtvis på att bantare har uppmärksammat dietens otaliga fördelar.

En av Atkinsmetodens främsta fördel som många har som anledning att över huvud taget inleda den kolhydratfattiga dieten – är att man har möjlighet att förtära hur mycket som helst av den tillåtna kosten utan att behöva tänka på att vara omätt. Tänk dig en diet som innebär att du kan äta dig ordentligt mätt och på samma gång gå ner i vikt. Det är sannerligen en drömdiet för de som letar efter en lämplig procedur för att rasa i vikt. Atkinsbantarna minskar i huvudsak väldigt mycket i vikt och får lägre blodfetter. Mer info

Ur ett långsiktigt perspektiv är det många Atkinsbantare som beskriver att det är lätt att vara dieten trogen just därför att den är så pass tillåtande för skiftande föda. Inom Atkinsmetoden behöver man aldrig reducera kost med hög fetthalt vilket medför att massa populära livsmedel blir tillåtna såsom till exempel kött, grädde och ost. Att mycket inom Atkinsdieten är tillåten kost innebär att det blir lättare att variera kosten. På så sätt blir det självfallet svårare att fuska och förtära kost som inte är tillåten.

För människor som tränar mycket är Atkinsmetoden i synnerhet väl lämpad. En lågkolhydratkost leder nämligen till en reducerad förlust av muskelmassa. Det till skillnad från exempelvis en lågfettdiet som innebär att mer muskelmassa försvinner i takt med viktnedgång. Det faktum att Atkinsdieten innebär att man inte måste gå hungrig leder till att den som tränar känner sig piggare, mer motiverad, och upplever i allmänhet ett större energipåslag.

Det är så klart faktorer som även påverkar sömnen. Goda förutsättningar för träning är i längden väldigt gynnsamt för sömnen. Utmattning i kombination med avsaknad av hunger genererar balanserade sömnvanor. Övriga dieter som ej tillåter bantaren att äta sig mätt har istället negativa effekter på sömnen och människors rutiner samt dagliga rytm överlag.

Det har blivit känt inom vetenskapen att en lågkolhydratkost innebär förbättrad insulinkänsligheten, ett minskat blodtryck och minskade insulinnivåer i blodet. Dessutom pekar forskning på att lågkolhydratkost ökar nivåerna av det goda kolesterolet, stabiliserar blodsockret samt förbättrar triglyceridvärdet.

Atkinsdieten har enligt många forskarrön blivit godkänt som ett effektivt alternativ i förhållande till traditionell bantning. Dessa slutsatser har kommit att få inverkan på annorlunda typer av behandling av patienter som har övervikt. I flera fall har därtill Atkinsdieten varit en eftersträvansvärd diet av patienterna själva.

Den som vill veta mer om Atkinsdieten kan enkelt hitta massvis av information p.g.a. dietens omåttliga populäritet. Det finns en stor mängd böcker att tillgå för den som är intresserad. Därjämte har det fullständigt exploderat med tips och råd på diverse webbplatser samt bloggar.