LCHF – de olika stadierna I Low Carb High Fat dieten

LCHF kan vara krångligt före man är i ketosis

De allra första dagarna på en kolhydratfattig kost kan upplevas som jobbiga. Somliga upplever stora besvär medans andra föga märker av omställningen alls. De första dagarna kan också dra ut på tiden och bliva till veckor. Då gäller det att vara genomgående samt ha tålamod, för problemen går bort snart.

Besvären man kan drabbas av inkluderar saker som

• Muntorrhet, avskyvärd smak i munnen
• Nedstämdhet
• Orkeslöshet
• Muskelsvaghet
• Huvudvärk
• Sötsug
• Trötthet

Som synes är det inga jätteallvarliga problem, men heller inte någon särskilt festlig upplevelse. Kan man så är det effektivt att kinesa dän mycket denna tid, annars innefattar det att blott vänta ut. För somliga är det över på ett par dagar medans andra får dras med några av besvären i flertal veckor samt detta beror mestadels på hur djupt nere man var i sockerträsket före man började med LCHF. I princip handlar det att komma över i fettförbränningsläge – ketos – genom att förbränna dom kolhydrater kroppen har lagrat upp som socker. Innan detta sker är man också hungrig som vid vanlig bantning, i varje fall sugen.

Grunderna i en LCHF-kost

Det kan förefalla komplicerat att bilda sig vad man får samt inte får äta när man börjar med LCHF, men har man väl förstått grunden så är det uppenbart. Man får förtära

• Protein, dvs kött, fisk, ägg
• Fett, dvs smörja, smör, grädde, majonnäs, fet yoghurt (åtminstone 10 %)
• Ost (ju mer fett desto bättre)
• Ovanjordgrönsaker som kål, avokado, sallad, gurka osv.
• Nötter och frön
• Bär, helst hallon
• Sötningsmedel som Stevia och den betydligt mer välsmakande Sucralose

Man ska avstyra:

• Uppenbara kolhydrater som socker, mjöl, makaroner,öl och mjölk, ris och potatis
• Gömda kolhydrater i halvfabrikat (ketchup är t ex laddat med socker!) kallade för glukos, stärkelsesirap, maltos och liknande
• Underjordgrönsaker som potatisar samt morot, kålrot går däremot skaplig!
• Frukt, doch kan man äta vissa bär i rimliga mängder
• Lightvarianter av föda, särskilt mjölkbaserade sådana – fettet är ersatt med socker

Saker som kompletterar LCHF

För att göra sin LCHF-kost en aning mer spännande kan man krydda sitt vatten med bordsvattenaromer, man kan garnera sin LCHF-tårta med rosa jordgubbsgrädde, alternativt inmundiga mumsiga kaffedrinkar med smak av Hasselnöt eller choklad samt någon droppe Sucralose för sötma. Aromhuset säljer mängder av smaker för vatten, fika, vispgrädde och yoghurt via sajten www.allt-fraktfritt.com.

Att acklimatisera vid LCHF-mat och konstant blodsockerbalans

När man har hållit på med LCHF ett tag så vänjer man sig vid den nya maten. Man experimenterar med brödrecept, steker kolhydratsfria pannkakor samt baka LCHF-godsaker när något skall firas. Man saknar inget samt brukar till och med fryna på näsan åt smaklöst, vitt bröd, sliskigt socker och näringsfri pasta och pizza. LCHF-mat är supernyttig, supergod samt utformad efter enkla principer. Har man väl vant sig så är man ofta omvänd för livet! Speciellt som man får mer energi genom att slippa blodsockersvängningar som gör en trött. Mer Info HÄR

LCHF på krog och semester

Många upplever det som invecklat att äta i enlighet med LCHF ute på krog alternativt utomlands på semestern, men i själva verket är det inte det alls. Visst, går man på ett italienskt pastahak så antagligen det dyker upp somliga utmaningar, men så länge det finns kött på menyn så brukar det gå bra. Valfritt kött med gräddig eller smörig sås samt kanhända lite grönsallad till och voila – en perfekt LCHF-måltid. På hamburgerbarer tar man bara dän brödet samt på pizzerian kan man beställa en kebabtallrik utan pommes.