Fettförbräningsläget ketos samt dieten LCHF – Low Carb High Fett

Finna formen snabbt

LCHF är en engelsk förkortning som kan översättas till Lite kolhydrater samt mycket fett. Det är en diet som har fått väldigt mycket publicitet de senaste åren och det finns enormt starka crupper både för samt gentemot denna diet. De som är för LCHF anser att man hittar formen snabbt, blir mer balanserad i humör samt prestationsförmåga, samt får goda värden på hälsokontroller.

Nejsägarna anser att det är dårskap att äta så mycket fet kost som man förespråkar i LCHF – särskilt det mättade fettet, och att risken för hjärt- och kärlsjukdomar ökar – något de ännu inte – trots 20 års försök – har lyckats bevisa. Tvärtom får många bättre värden på kolesterolet. Om kolesterolet är högt så är det det goda kolesterolet som ökat. Vill Du veta mer Klicka Här

När man utesluter alternativt drastiskt minskar sitt intag av kolhydrater måste kroppen finna ett alternativt bränsle till glukosen om ju uteblir. Av fettet bildar kroppen istället ketoner och kroppen försätts i ett läge som heter ketos. I ketos ökar fettförbränningen avsevärd samt man kan gå miste mer fettmassa än innan, fastän man fortfarande äter vanligt med handlingskraft.

Man kan gå loss på saker som kött, ägg, fisk, feta såser och ovanjordgrönsaker samt inte behöver kalkylera kalorier, men ändå gå ned till passande vikt. Är man underviktig brukar man istället gå opp i kroppsmassa så dieten passar för alla och leder till att man hamnar på en nyttig normalvikt. Viktminskningen består enbart av minskat fett.

Bli av med sockerbegäret

En annan positiv bieffekt av att utesluta kolhydrater är att ett ev sockerbegär alternativt – beroende upphör. Det kan ta ett tag, allt från en vecka opp till en månad, men väl i stabil ketos slipper man dessa vidriga cravings som blir så otroligt starka när man följer en klassisk kalorireducerad diet (som egentligen är kontrollerad svält vilket kroppen omgående bekämpar).

Man slipper gå hungrig på LCHF, man äter 2-3 måltider mat per dag tills man är lagom mätt, inte sprängfylld men bestämt inte heller omätt. För vissa kan detta vara svårt att jämföra, man kanske har haft ett vridet förhållningssätt till mat och mättnad under många år, men bara man håller ut så hittar man snart balansen.

Slipp kalkylera kalorier – ät tills du blir mätt med LCHF

Man kan givetvis förena LCHF samt kaloriräkning, särskilt om man blott har ett litet antal estetiska kilon att bli av med, men man får inte gå under 1200 kcal per dag samt 70 % av energin man tillför kroppen skall komma från fett, annars kan kroppen inträda i svältläge och prova hålla kvar fettet istället för att med lugn befria det ifrån sig.

En typisk LCHF-frukost innehåller bacon och ägg, eller en stor laddning grekisk yoghurt med lite nötter eller frön på. Vill man så kan man smaksätta sin yoghurt med någon av Aromhusets kalori- samt kolhydratsfria gräddaromer, de finns i smakerna blåbär, jordgubbe, melon, choklad samt banan och gör yoghurten mer som en smarrig efterrätt än en frukost. För sötma kan man begagna sig av Stevia (en aning besk lakritsbismak) alternativt Sucralose (klart bäst i smaken – smkar socker för det är gjort av socker men 600 ggr sötare, droppflaska), som inte heller tillför kosten vare sig kalorier alternativt kolhydrater. Nämnda produkter från Aromhuset går att köpa på www.allt-fraktfritt.com.