Ett bra liv hela livet med LCHF

Kolhydratmetoden som förvandlades till en livsstil – LCHF

De allra flesta som börjar med LCHF, vilket är en diet som går ut på att man äter minimalt med kolhydrater och samtidigt skruvar upp intaget av fett ganska rejält, gör det för att gå ner i kroppsmassa. När man äter en föda baserad på fettvävnad och protein så måste kroppen på egen labb alstra bränsle till hjärnan och resten av kroppen. Utan kolhydrater får man ingen glukos som annars är vårt primära bränsle. Ketos kallas det tillstånd -även kallat fettförbränningsläge – man hamnar i när kroppens primära bränsle är ketoner och i ketos bränner man fettvävnad i ganska hög fart. Ju mer fett man får i sig, desto högre bli förbränningen.

När man kommit in i LCHF-tänket och gjort den kolhydratfattiga maten till en vana så ser man fler fördelar.

• Humöret blir jämnt samt orken mycket större, tack vare frånvaron av blodsockerdippar.
• Är man överviktig brukar man gå ner i vikt och är man underviktig så brukar man placera på sig en aning.
• Man blir av med sötsug!
• Har man bekymmer med magen brukar dessa avta alternativt försvinna totalt.
• De som lider av diabetes brukar kunna dra ned alternativt helt sluta med sina insulinsprutor (man skall emellertid alltid föra diskussion med sin doktor om man är diabetiker).
• Maten man äter är bastant samt fullspäckad med nyttigheter, har man väl lärt sig göra LCHF-bröd, -pannkakor, -pizza, -sötsaker osv, så behöver man inte sakna någonting alls. Ofta rena lyxmaten – bara det godaste.

Gå ut och äta LCHF

När man skall gå ut och äta alternativt blir bortbjuden på mat så kan det vara svårt att veta hur man ska tänka. En erfaren LCHF:are vet dock vad som brukar vara absolut och inte. En bit kött med grönsallad samt fet sås brukar vara ett absolut kort. På pizzerian kan man beställa kebabtallrik utan pommes och i korvkiosken skippar man fralla samt puré samt lägger till skagenröra om de har. Alltemellanåt kanske man får i sig någon kolhydrat för mycket med har man LCHF som livsstil så ska man nog inte vara superstrikt.

Piffa till LCHF maten

När det gäller dryck kan man pigga opp sitt vatten med en del kolsyra samt någon av Aromhusets kolhydratsfria bordsvattenaromer samt den feta frukostyoghurten kan smaksättas med lite vispgräddearom samt någon droppe Sucralose alternativt Stevia (som dock har en bismak medan Sukralose smakar precis som socker). Dessa små inslag gör dieten mycket roligare samt lyxigare. Läs mer här

LCHF de första dagarna

I början kan det kännas både besvärligt samt fysiskt ansträngande att gå över från kolhydratbaserad kost till kolhydratreducerad alternativt -minimerad kost. Man drabbas av saker som huvudvärk, matthet, nedstämdhet, sötbegär och muskelsvaghet. Detta kan hålla i sig i allt från tre dagar till en månad samt är väldigt ansträngande. När man antagligen slipper dessa omställningsbesvär så blir det dock tvärtom, man får enormt mycket energi, bra kynnen, en enkel känsla, energi ett färdigt sinne. Det är ketosen som ger dessa härliga effekter och man kan enkelt mäta om man är i ketosis med ketostix – finns fraktfritt på allt-fraktfritt.