30% bättre insulinkänslighet ger bättre ketos med lite Saigonkanel I kaffet

Ketos sätter fart på fettförbränningen

Ketos är ett ord som för blott några år sedan föga var känt i allmänna kretsar, men idag är det ett ord på allas läppar. Ketos är ett kroppsligt tillstånd som en enorm del av svenskarna idag strävar efter att hamna i genom att lägga om sin mat till LCHF – Low Carb High Fat (lite kolhydrater mycket fett) . Andra dieter är Atkins och Skaldemans diet.

Vad är då ketos?

Ketos är när kroppen är i fettförbränningsläge i stället för kolhydratförbränningsläge.

Ketos verkar i kroppen när ketoner blir den energigivande substansen istället för glukos, som är det vanliga. För att detta ska kunna ske måste i stort sett alla kolhydrater (mjöl, socker, bröd, gryn, pasta) uteslutas ur kosten samt sedan måste glukoslagret i musklerna tömmas. När kroppen blir utsvulten på glukos så går den över till att producera ketoner, och denna process kräver mycket mer energi, därjämte är ketonerna mycket fördelaktiga för fettförbränningen. I ketos är fettförbränningen beständig förhöjd oavsett om man tränar alternativt sitter totalt stilla. Håller man på att banta så behöver man inte motionera för att gå ner i vikt och inte syssla med svält (kaloribantning) som även minskar muskelmassan.

Kanel är mer än «okej» vid en lågkolhydratsdiet

Länge har man rekommenderats att piffa upp maten med kanel om man vill avstyra kolhydrater. Att kanel är «ok» under en lågkolhydratsdiet har alltså varit känt sedan länge, men att kanelen i sig är direkt fördelaktig för att hamna i ketos är inte lika känt.

Saigon Kanel ökar insulinkänsligheten 29% vilket innebär att kroppen producerar mindre insulin, samt ju mindre insulin – desto bättre!

Annorlunda kanelsorter fungerar självklart annorlunda bra, men bara en kanelsort fungerar riktigt bra – Saigonkanel . Den bästa kanelen för ketos är Vietnamesisk kanel (Saigonkanel) Cinnamomum loureiroi.
Hurdan kan man använda kanelen?

Kanel har ganska säregen smak och det är antagligen inte så roligt att förtära kanelsmakande mat dagarna i ända. Faktum är att det är ganska lite kanel som skall till för att ge proportionerligt stor effekt på ketosen. I kaffet alternativt teet är det väldigt bra med några stänk kanel, mindre än ett halvt gram är ganska passande dosering. På detta sätt får man en riktigt bra start på dagen samt fettförbränningsprocessen kickas igång redigt.

Kanel på grekisk yoghurt, på LCHF-gröt alternativt i LCHF-musli, i en fyllig köttgryta och i allehanda bakelse (på lågkolhydratsvis såklart!) är oxå otroligt gott. Man kan göra egen kanelglass, det är mycket godare än man kan ana, samt vill man piffa till den en aning tillägg så kan man ha i ingefära oxå, alternativt lite apelsinessens. Fantasin är som vanligt nyckeln till framgång.

Det enklaste är lite Saigonkanel i kaffet – det är gott.

Kanel hjälper även vid vanliga dieter

Det är inte bara strikta lågkolhydratare som kan dra fördelar ur ett jämnt intag av kanel, faktum är att den som äter kolhydrater får stabilare blodsocker om den jämsides intar kanel. Så, lågkolhydratare uppnår bättre ketos med hjälp av kanel samt kolhydratsätare blir inte riktigt lika brutalt drabbade av kolhydraterna om de balanserar de där med kanel. En fantastisk krydda är vad den är – och underbart aptitlig!

Överdriven konsumtion av kanel kan vara farligt

Man skall äta max fyra gram kanel per dag eftersom kanel innehåller ämnet kumarin som i stora doser samt efter långvarigt intag kan påverka levern negativt. Det skall emellertid ganska mycket till för att man ska förmå få i sig mer än fyra gram kanel per dag under en längre tid.