Addera Saigonkanel till din LCHF-diet

Ett tämligen hett ämne för de som ägnar sig åt lågkolhydratsdieter är hur Saigonkanel har optimerat vägen för ett tillstånd i ketos.

Vad är LCHF?

LCHF står för Low Carb High Fat och är en diet som de senaste åren haft enormt genomslag i Sverige framför allt, men även i resten av världen. Denna diet inleds vanligtvis av folk som vill gå ner i vikt, men är främjande även för folk som vill gå upp i vikt, som har besvär med blodsockerbalansen eller med sockerberoende bantning löpning
.

I själva verket mår samtliga bra av att dra ner på kolhydratintaget, det har nyligen fastställts i en grundlig och oberoende analys. Man antar då att antalet LCHF:are kommer att bli ännu fler och i dagligvaruhandeln ser man mer och mer LCHF-relaterade matvaror.

Det finns oerhört många olika tappningar av LCHF, en del kör LCHF OCH enbart naturliga råvaror, medan andra helst gör bakverk sötade med sucralose och dricker Coca-Cola Light till maten. En annan sak som varierar relativt mycket mellan olika LCHF:are är hur noggranna de är med sin kolhydratrestriktion. Ska man inta 0 gram, 5 gram, 10 gram eller 20 gram kolhydrater varje dag? Eller möjligtvis ännu mer? Inga kolhydrater alls är ett mycket svårt mål att nå, då får man leva på rent fett och protein – dvs. inga grönsaker. En femprocentsgräns är vanlig bland de som vill gå ner i vikt snabbt och effektivt, men även här ges mycket lite plats för minsta utsvävning. Det finns LCHF:are som intar upp mot 50 gram kolhydrater dagliga, så kallade liberala LCHF:are.

Vad som förenar samtliga dessa är en uppfattning om att kroppen mår bättre på mindre kolhydrater och att ketos är ett läge man helst låter kroppen uppgå i.

Vad är ketos?

Ketos är det tillstånd man hamnar i när glukosen upphör i blodet. För att förse den med energi tvingas kroppen skapa ketoner och dessa föredrar att fånga energi från lagrat fett före andra alternativ. När kroppen är i ketos, dvs. när den äter rejält med fett och protein och väldigt få kolhydrater, så förbränner den kroppsfettet i betydligt högre utsträckning än annars.

Det finns de som inte ordentligt uppnår ketos, hur mycket de än anstränger sig för att exkludera kolhydraterna och en avancerad gissning är att deras insulinkänslighet är låg. Vad som nyligen visat sig är att denna kategori människor verkar slungas in i ketos om de tillsätter kanel till sin dagliga kost. Saigonkanel har dessutom visat sig ge definitivt störst effekt.

Saigonkanel och «vanlig kanel» – skillnaderna

I det centrala Vietnams begsområden växer Saigonkanel. Det som vi kallar «vanlig kanel» är Kassiakanel som i sin tur skiljer sig från «äkta kanel», Ceylonkanel. Ceylonkanel är den svagaste av kanelsorterna och Kassiakanel är den som vi vanligtvis finner i livsmedelsbutikerna. Den är tämligen stark, men inte tillnärmelsevis så stark som Saigonkanel. Lite Saigonkanel i kaffet på morgonen och fettförbränningen rivstartar ordentligt.

Vad har Saigonkanelen för positiva effekter vid en LCHF-diet

Kanel har länge varit känt som en blodsockersänkande krydda och även här är just Saigonkanel överlägsen. Genom att kanelen dämpar utsöndringen av insulin, som är verksam för att lagra energi i kroppens fettvävnad, så når kroppen snabbare ett ketogent tillstånd. Så lite som ett halvt gram har visat sig ge effekt, men man kan äta 4 gram Saigonkanel per dag utan att riskera att drabbas av några riskfyllda bieffekter.