När du inte längre tappar kilon under 5:2-dieten

Viktnedgång är en av de stora vinsterna med 5:2-dieten och anledningen till att många börjar. Efter endast två veckor börjar du märka resultat när du ställer dig på vågen och journalisten samt läkaren Michael Mosley som är mannen bakom 5:2-dietens stora genomslag kunde i sin dokumentär påvisa hur han personligen gick ner nio kilo på nio veckor när han först provade 5:2.

Att det händer saker med siffrorna på badrumsvågen bara två veckor in i dieten är även en av orsakerna till att de som provar 5:2 vanligtvis håller fast vid dieten och inte ger upp. När du så snabbt ser resultat känns det lättare att klara fastedagarna och i princip samtidigt kommer också kroppen ha vant sig och klarar fastedagarna bättre.

Det är inte ovanligt att vara med om att viktnedgången inte blir som man tänkt sig alternativt att den stannar av när man kört 5:2 ett tag. Hade du stora resultat i början av din diet fick du då kvittot på att dina förändrade rutiner gav resultat. Nu när du har fastat periodiskt ett tag har både kroppen samt vanorna stabiliserat sig.

När du började fasta började kroppen göra sig av med vikt, men det är inte självklart att allt var fett. Vanligtvis följer en del muskler med på köpet när du plötsligt drar in på bränslet, det vill säga kalorierna.

Nu när kroppen känner till att den överlever på mindre kalorier kan den komma igång att bygga upp igen, och håller du din träning igång kommer det att resultera i muskler. Muskler är tunga.

Vill du boosta igång viktraset igen? Prova att lägga om dina fastedagar. Möjligen dina nya vanor medför att fastedagarna har bättre verkan på helgerna nu. Det kan också ge effekt att lägga de två fastedagarna intill varandra nu när du är aningen mer van vid att fasta. Du kan också testa att addera en fastedag om schemat tillåter det, och köra 4:3 ett tag.

Prova även lite nya recept. Flera vittnar om stor verkan av att skippa mejeriprodukter, andra av att totalt skippa bröd. Här kan du experimentera dig fram genom att skippa en grupp produkter åt gången i en vecka samt utvärdera effekten. Här ges du även möjlighet att utvecklas i köket.

När du tappar i vikt minskar även din kaloriförbränning vid träning. Det innebär att ju mindre du väger, desto hårdare behöver du jobba för att göra av med kalorier.
En kaloribomb är animaliska produkter. Vi stoppar i oss nära 85 kg kött per individ och år och det är betydligt mer än det finns belägg för att vi gjort någonsin i historien. För enbart 60 år sedan låg den siffran på blott 50 kg per individ och år. Att dra ner aningen på köttet är en snabb väg mot bättre hälsa. Mer information här. Möjligen är det dags att utöka ditt träningsprogram och se om det har effekt. När du nu har lagt om kosten, väger mindre och därtill har kommit igång med träningen har du ju mer ork.