Kom i gång-guide med 5:2 metoden

Det är lätt att komma igång med 5:2-dieten! Du behöver inte rensa kylskåpet på frestelser – du får ju äta dem! Du måste inte heller investera i några nya produkter eller lägga upp ett kost- och träningsschema så knepigt att det fyller kalendern. Blott två dagar i veckan behöver du sätta av åt din nya satsning på att gå ner i vikt, så är du omedelbart verksam med din diet.

Börja med att välja ut en vecka som lämpar sig fint för att starta en ny vana. Eftersom fasta, även om den endast pågår i en dag, påverkar din ork är det vettigt att välja en vecka då du har ett par lugnare dagar att utse som fastedagar.
En kaloribomb är animaliska produkter. Vi stoppar i oss uppemot 85 kg kött per person och år och det är mycket mer än det finns belägg för att vi gjort någonsin i historien. För bara 60 år sedan var den siffran på enbart 50 kg per person samt år. Att dra ner en aning på köttet är en kvick väg mot bättre hälsa. 52-metoden Tänk på att dina fastedagar kommer att kännas tunga i inledning, men glöm inte bort att din kropp så småningom kommer att vänja sig vid din nya livsstil.

Utför din hemläxa innan du påbörjar dieten. Läs på om vilka effekterna dieten kan få och gör upp en plan för hur du ska fixa fastedagarna ifall de visar sig vara jobbigare än du anat. Tala om för din omgivning att du fastar, du kommer att få både sympati och goda råd av dem.

5:2-dieten har blivit så omtyckt att du säkert har arbetskamrater som redan har testat och kan hjälpa dig på vägen!

Gör en matsedel åt dina fastedagar. Läs många recept och plocka ut de som inspirerar dig mest. Eventuellt är det de som påminner mest om hur din kost ser ut idag, eventuellt känns det mest spännande att prova på nya råvaror som du inte brukar nyttja. Med hjälp av ett klart upplägg för fastedagarna är du förberedd att låta 5:2-dieten göra entré i ditt liv.

Handla intelligent. Nya råvaror som du inte vet hur du ska nyttja ligger gärna och blir dåliga i kylskåpet. Handla inte mer än du behöver i början så håller du onödiga kostnader och matspill på en miniminivå. Du kommer att upptäcka att dina vanor även på de “vanliga” dagarna ändras efter ett tag och då kan du även börja shoppa annorlunda i matbutiken.

Sätt en trend. Är det du som står för matlagningen för hela hushållet så gör dig inga otjänster genom att strula till det. Låt familjen hänga på dina nya vanor, men utan kaloribegränsningen. Tillaga samma mat till dem som till dig själv, men låt dem inta hur stora portioner de vill, så slipper du sukta efter onyttigheter som står där på bordet medan du känner dig oinspirerad att förtära din sallad. En smaskig sallad är en fantastisk middag för hela familjen!

Ge inte upp när du vacklar. 5:2 är en anpassningsbar diet. Gick det inte som du tänkte med veckans fastedagar? Men lägg om schemat då! Det är aldrig för sent att ta igen en dag och en missad fastedag kommer inte att förgöra din diet. Nästa vecka går det bättre och så småningom kommer denna nya vana kännas som den naturligaste sak i världen.

Troligen får du också en välbehövlig skjuts när väl kilona börjar rasa och det gör de oftast ganska hastigt.

Det tillhandahålls en mycket bra pocketbok skriven av Ola Norrman (han som skrivit boken “Hur man bantar bort fett utan hunger med LCHF” som enkelt och gott heter 52-dieten. Det som är ännu bättre är att man kan låna denna on-line på biblioteket – som e-bok.

Man behöver inte ens åka till bibliotelet – utan lånar boken via sin dator. De flesta dyra bra böcker kan lånas – gratis. Läses bäst på en Läsplatta, typ iRiver. Vill man köpa hem så finns pocketboken billigt på allt-fraktfritt.se.