Propylenglykol är ett livsmedel som finns i massor varor samt kosmetikaprodukter men här skall vi se närmare på att att använda glykol (både monopropylenglykol samt den giftiga etylenglykolen) som kylarvätska, därför att blockera att kylarvattnet kan frysa till is.

Passa kylsystemet med propylenglykol innan vintern kommer

Det lönar sig inte att vara lat och mena på att man icke behöver byta kylarvätskan för att den är long life och det ändå är långt till vintern. Det är minsann icke så komplicerat att själv blanda proylenglykol med vatten och sedan hälla på i fordonets kylsystem.

propylenglykol

Med propylenglykol så får man många viktiga fördelar

Med monopropylenglykol så får man flertal viktiga funktioner. Glykol fungerar som frostskydd så att man klarar temperaturer på ned till -30 utan att fordonet står still. Med etylenglykol så får man det bästa frostskyddet men det rör sig endast om några graders skillnad från en blandning med propylenglykol.

En annan sak som är bra med glykolen är att man får ett korrosionsskydd. Det gäller ju att beskydda kylsystemet från rost och även från avlagringar som kan förstöra både kylare och motor. Det går att jämföra med glykolmätare hur mycket som finns kvar men rent praktiskt så bör man göra fräscht och utbyta glykolen vartannat år.

Det är också så att man med kylarglykol får en högre kokpunkt på kylarvätskan. Beroende på hur man blandar glykolen med vatten så kan man komma upp i över 100 grader.

Använd den bästa typen av kylarglykol i ditt fordon

Ska man köra på propylen eller på etylen? Det här är en fråga som man kan ställa sig. Frågan är om inte etylenglykolen borde förbjudas pga. sin giftighet och vad den kan ställa till med när bilen en dag skrotas. Djur slickar i sig ämnet och dör.

Den som vill kan införskaffa en fullständigt ofarlig, livsmedelsgodkänd propylenglykol och nyttja i kylaren. Ett livsmedel som inte kan skada djur och natur.

Något som påverkar vad som blir bäst är den metall som finns i motorn. Ifall man till exempel har aluminium i motorn så finns det glykoltyper som kan skada materialet och dessa ska man då undfly.

Man bör också undvika blandningar av olika glykolsorter helt enkelt för att de kan ha tillsatser som reagerar på fel sätt med varandra. Det här kan alltså leda till att man skadar kylaren. Ifall det bildas klumpar i blandningen så kan detta skapa stopp i systemet vilket icke är bra.

Ifall du inte vet vilken typ av glykol som finns just nu i ditt fordons kylarsystem så är det enbart att skölja ur systemet och sedan börja om. Färgerna som du ser på glykolprodukten har ingenting med själva propylenglykolen att göra. Färgen är en tillsats från tillverkaren som skänker produkten mer personlighet.

Kom ihåg att glykolprodukter kan vara mycket farliga

Även om en viss produkt marknadsförs som giftfri kylarvätska så ska du vara medveten om att den här produkten ska förvaras långt bort från barn och djur. Etylenglykolen har en söt smak men är väldigt giftig så den ska aldrig komma nära nyfikna barn!

Om du tycker att det verkar krångligt och lite farligt att blanda själv så är det antagligen lättare och säkrare att skaffa färdig kylarvätska som du fyller på med för att därefter slänga förpackningen så att du slipper ha något farligt på hyllan i garaget.

Den färdiga vätskan är ingen dyr produkt och därmed så kan man icke anföra att det finns någon finansiell orsak till att skjuta upp det där med att byta ut glykolen. Det är absolut icke en komplicerad sak och samtidigt något som fordonet mår så pass bra av då det blir riktigt kallt utomhus.